Tým

Anna Voňavková, zakladatelka, koordinátorka a lektorka

 

ziti_2016_10_avŽití není normální školka. Vlastně asi není ani normální lesní školka. Uvědomila jsem si to až po půldruhém roce fungování, kdy jsme nasbírali množství zpětných vazeb i zkušeností s prací s dětmi. Zejména s těmi, které potřebovaly individuální přístup. Raubíři nebo naopak totálně tiché vody, děti, které byly zcela závislé na plné přítomnosti rodičů i ty, které se do školky začlenily naprosto jednoduše a okamžitě. Ještě ve třiadvaceti jsem se dětí bála. Cítila jsem k nim tak velký respekt a úctu, že mi tento postoj bránil s nimi vcházet do bližšího kontaktu. Věděla jsem, že do mě vidí, že si ve mě můžou číst, že v jejich přítomnosti jsem totálně zranitelná a že nezbývá než se úplně otevřít čemukoli, co přijde. Cestu k dětem mi otevřela až moje neteř Julie. Byla to láska na první pohled, všem jsem o ní vyprávěla a i teď, když už chodí do druhé třídy, mám slzy v očích, když si na ni vzpomenu. Je to dojetí a velká vděčnost tomu, že mě naučila se nebát dětí a otevřela tak nejen cestu pro mé vlastní děti, které přišly vzápětí, ale právě i pro lesní školku, která je vyjádřením mého postoje k životu. S příchodem mého syna Kristiána jsem začala studovat různé výchovné přístupy, přečetla mnoho knih, absolvovala semináře, pracovala ve školkách založených na různých směrech, až jsem došla k tomu, že potřebuju vytvořit vlastní prostředí, kde se s dětmi budeme setkávat a tvořit společný prostor. Sama si z těchto přístupů vytvářím svůj vlastní tak, abych byla autentická, využívala jejich pozitiva a využila také svého potenciálu – schopnosti empatie a napojení se na děti, pochopení jejich vnitřního světa. Chci je podporovat v jejich rozvoji a být jim k dispozici, nabízet činnosti tak, aby samy mohly objevovat a zažívat svět a vytvářet jim přátelské a bezpečné prostředí. Pracovala jsem s dětmi ve skautu, vedla jsem oddíly i táborové programy, s předškolními dětmi jsem pracovala ve Cvrčku v Pyšelích, připravovala jsem program pro děti v uprchlickém táboře na Blízkém východě.

Jana Hanzlová Slaninová, zakladatelka, koordinátorka, komunikace s rodiči, stravování

Jana Hanzlová Slaninová

Přírodu miluji, vždy jsem k ní měla blízko. Čerpám z ní ten blahodárný klid, energii a vše krásné, co nabízí. Její nekonečná rozmanitost mě dokáže vždy překvapit – stejně tak jako děti.
A právě spojení dětí s přírodou je ten největší zázrak, který znám. Dokáže odbourat všechen stres a napětí, které si děti z běžného života mohou nést. Během vteřiny se z nich stanou malé rošťandy a rošťáci, plní energie, úsměvu a fantazie. Ta nespoutanost a volnost, ten radostný záblesk v jejich očích při skotačení přírodou, to nadšení z poznávání všeho nového je pak ohromující. Já sama mám možnost to sledovat u svých dvou synů. Díky nim jsem se začala zajímat o různé druhy vzdělávání a výchovy dětí, absolvovala jsem kurz Respektovat a být respektován a vždy, když je to možné, jdu cestou alternativní medicíny a osobního rozvoje. A kdy jsem o lesní školce začala přemýšlet? Je to už skoro dva roky, ale vidím to živě jako dnes. Bylo léto, slunce pálilo, děti si hrály v bazénu a my s Aničkou jsme zklamaně řešily situaci, že se naše děti nedostaly do jedné lesní školky. Tak padla otázka: Proč nezkusit udělat malou lesní školku tady u nás v Senohrabech? A tím vznikl náš velký sen, který si teď plníme a těšíme se, že se z něj budeme radovat společně s vašimi dětmi.

Michaela Svobodová, průvodkyně dětí a lektorka jógy

Míša

Míša

Na dětech zbožňuji jejich upřímnost bez obalu, lásku bez podmínek, smích bez důvodu. Můj vztah k dětem se výrazně změnil ve chvíli, kdy se narodila o patnáct let mladší sestřička a já jsem s ní trávila většinu volného času. To ona mě toho spousty o dětech a vlastně i o mně samotné naučila. Její přítomnost mě přivedla k alternativním metodám, jak s dětmi komunikovat a pracovat. Líbí se mi způsoby, které v dětech podporují kreativního ducha a jejich přirozenost. Inspiraci sbírám především v přístupu Naomi Aldort. Uvědomila jsem si, jaká moudrost v dětech spočívá a že naše učení a obohacování je vzájemné, proto s nimi ráda trávím čas. S dětmi jsem začala pracovat již při studiu na gymnáziu, několik let jsem jezdila na letní sportovní tábory jako vedoucí a vytvářela zábavný program. Momentálně jsem chůvou několika dětí v Praze. Svým studiem sociologie a absolvování předmětů jako je vzdělávací politika jsem si rozšiřovala znalosti ohledně alternativních přístupů ke vzdělávání dětí. Velice mě například zaujal koncept Summerhillské školy nebo montessori pedagogiky a moc ráda takové cesty podporuji. Lesní mateřské školky pro mě představují těž novou alternativní cestu a já jsem vděčná, že se mohu do tohoto konceptu zapojit a být obklopena přírodou a dětskou radostí. Se svou sestrou často cvičím acro jógu a tak i s ní se mohou děti v Žití setkat a vyzkoušet si ji.

Hanka Přibylová, lektorka jógy, průvodkyně dětí

Hanka Přibylová, masérka, terapeutka a lektorka

Hanka je masérka aromaterapeutických a také fyzioterapeutických technik, terapeutka kraniosakrální terapie cestou hluboké relaxace, lektorka kundalini jógy. Hanka cvičí jógu s dětmi hravou a zábavnou formou, pro dospělé připravuje kurzy kundalini jógy s hlídáním dětí. Zároveň nabízí zájemcům své široké znalosti z dlouholeté praxe v oblasti práce s tělem a psychikou také v Senohrabech.